top of page
Forfatters billedeskilsmissefamilien

VEDTAGET: samværschikane og forældre-fremmedgørelse

Folketinget har VEDTAGET et lovforslag angående ændring af forældreansvarsloven, hvorved der kan gribes mere ind over for samværschikane og forældre-fremmedgørelse.



Bemærk, at ”Skilsmissefamilien” løbende følger lovforslaget.

 

Lovforslaget, der blev fremsat af social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen (Socialdemokratiet) den 24. oktober 2024, kan læses her.



Tredjebehandling i Folketinget (19. december 2024):

 

I dag blev lovforslaget tredjebehandlet i Folketinget.


Stemmerne var 85 for, 10 imod og 14 hverken for eller imod.


Dermed er lovforslaget VEDTAGET. Det træder i kraft den 1. januar 2025.

 

Det vedtagne lovforslags hovedpointe ser således ud:

 

”I § 4 indsættes som stk. 2: ”Stk. 2. Familieretshuset og familieretten skal ved vurderingen af barnets bedste, jf. stk. 1, endvidere inddrage hensynet til barnets ret til begge forældre og i den forbindelse samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse, som er kommet til udtryk ved barnets adfærd. Samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse, tillægges konsekvenser, hvis dette er til barnets bedste”.



Andenbehandling i Folketinget (17. december 2024):

 

Tonen var direkte og hård fra flere folketingsmedlemmer, da lovforslaget om samarbejdschikane og forældre-fremmedgørelse i dag blev andenbehandlet i Folketinget.


Kritikken gik særligt på social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen (der i øvrigt ikke selv var til stede i Folketingssalen). Hun havde ønsket at ændre lovforslagets definition af forældre-fremmedgørelse, som aftalekredsen bag aftalen ellers var enige om; her sagde Katrine Daugaard fra Liberal Alliance, at der var tale om aftalebrud. Desuden blev det af flere påpeget, at kvinden bag den norske definition af forældre-fremmedgørelse selv havde udtalt, at deres definition ikke havde haft indvirkning på praksis. Og flere kritikere (især Karina Adsbøl fra Danmarksdemokraterne, Katrine Daugaard fra Liberal Alliance og Mette Thiesen fra Dansk Folkeparti) efterlyste mere tid til en mere grundig afklaring af lovforslaget.


Der var derfor tale om flere ændringsforslag til lovforslaget: først gjaldt det socialministerens forslag om at ændre definitionen af forældre-fremmedgørelse, hvorved der kommer fokus på ”samarbejdschikane, herunder forældre-fremmedgørelse, som er kommet til udtryk ved barnets adfærd” og således ikke forælderens handlinger (dette blev vedtaget med 84 stemmer for og 24 imod). Og dernæst var der forslaget om at udskyde lovforslagets ikrafttrædelse fra den 1. januar 2025 til den 1. marts 2025 (dette blev forkastet med 31 stemmer for og 75 imod).


På trods af kritikken og debatten skal lovforslaget nu tredjebehandles i Folketinget allerede på torsdag den 19. december 2024 med afstemning til forkastelse eller vedtagelse. 



Skriftlig fremsættelse (24. oktober 2024):

 

I forældreansvarsloven indsættes som ny § 4, stk. 2: ”Familieretshuset og familieretten skal ved vurderingen af barnets bedste, jf. stk. 1, endvidere inddrage hensynet til barnets ret til begge forældre og i den forbindelse konsekvenserne af samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse”.

 

I forældreansvarsloven indsættes som ny § 29a, stk. 2: ”Afslår Familieretshuset at fastsætte kontaktbevarende samvær efter stk. 1, skal Familieretshuset træffe afgørelse om midlertidigt samvær efter § 29 hurtigst muligt og senest 4 måneder efter modtagelsen af anmodningen om fastsættelse af samvær. 1. pkt. gælder ikke, hvis anmodningen om fastsættelse af samvær ikke er omfattet af stk. 1, eller den forælder, der har anmodet om fastsættelse af samvær, meddeler Familieretshuset, at midlertidigt samvær ikke ønskes fastsat”.

 

Desuden fremgår det, at ”Loven træder i kraft den 1. januar 2025”.

 

Herunder følger enkelte nedslag i den skriftlige fremsættelse:

 

”Med aftalen ønsker partierne at fastholde den familieretlige reforms fokus på barnets bedste og barnets trivsel i brudsituationer og at fortsætte arbejdet med forbedringer set fra barnets perspektiv. Aftalen skal således styrke barnets ret til begge forældre og understrege forældrenes ansvar for at skærme barnet mod deres indbyrdes konflikter”.

 

”Videre fremgår det af aftalen, at konsekvens af chikane skal gøres til et af lovens helt grundlæggende principper. Dette må dog ikke betyde, at en forælder, som har reelle grunde til at afbryde barnets kontakt med den anden forælder, afholder sig fra at gøre det af frygt for at blive beskyldt for samarbejdschikane eller forældrefremmedgørelse. Alle afgørelser efter forældreansvarsloven skal således fortsat træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet”.

 

 

Om lovforslaget


Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2024 af social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen (Socialdemokratiet).


Det skal behandles tre gange i Folketinget – og det bliver til lov, hvis det vedtages, stadfæstes og kundgøres.


 

97 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Yorumlar


bottom of page